Tunel kolejowy Ogorzelec
Tunel kolejowy Ogorzelec, położony pod Przełęczą Kowarską między Kowarami a Ogorzelcem, stanowi imponującą konstrukcję na linii kolejowej nr 308. Jego długość wynosi 1025 metrów, co czyni go jednym z najdłuższych tuneli w Polsce.
Historia tego tunelu sięga 15 maja 1882 roku, gdy otworzono pierwszy odcinek linii kolejowej do Kowar. Kolejne prace nad rozbudową linii wymagały pokonania Przełęczy Kowarskiej, co doprowadziło do konieczności wybudowania tunelu. Prace nad nim rozpoczęto jesienią 1901 roku, a 4 czerwca 1905 r. pierwszy pociąg przejechał przez tunel, umożliwiając ruch na linii kolejowej Kamienna Góra – Jelenia Góra.
Tunel pod Przełęczą Kowarską, wybudowany z kamieni, biegnie po łuku, co sprawia, że w jego środku nie widać wylotów, a ciemność jest kompletna. Po zakończeniu II wojny światowej elektryfikacja linii została zlikwidowana, a pociągi zaczęły znowu kursować parowozami. W 2007 roku, formalnie zamknięto tunel po ostatnim przejeździe pociągu.
Po zamknięciu, tunel stał się atrakcją turystyczną, mimo że nie znajduje się formalnie na szlaku turystycznym. Jego opuszczone wnętrze przecieka, a miejsca, gdzie wypływa woda, tworzą malownicze obrazy zamarzających sopli.